با هزار امید و آرزو وارد فضای دیجیتال می‌شیم به امید فروش و اگر هم خوب وارد بشی و فروش هم داشته باشی می‌بینی کمه و جوابگو نیست. خیلی تو فکر هستی و با خودت کلانجار می‌ری و می‌گی چرا نشد؟و… اما کدام قاعده بازی را نمی‌دانید که امروز این سوال رو از خودتون می‌پرسید؟ بهتر نیست قبل از ورد به بازی قانون بازی را بدانیم؟ ای کاش بهترین قانون قبل از ورود به بازار دیجیتال یعنی قیف فروش را یادبگیریم.

بهترین قانونی که خیلی زیبا به ما نشان میدهد که کجا هستیم و به کجا میرویم قیف فروش هست. موضعی که خیلی قشنگ فرآیند فروش رو در اون به من میگه و ما می توانیم با فهم این موضع به یک سوال اصلی همان اول کار پاسخ بدیم. برای فروش محصولم چقدر زمان باید صرف کنم؟ آیا می‌توانم چنین زمانی را برای فروش بگذارم؟ آیا هزینه تبلیغات در این حوزه را می‌توانم پرداخت کنم؟ و همه اینها در صورتی هست که شما هفت آمیخته بازاریابی را رعایت کرده باشید.

امروز قرار هست به این سوال‌ها در قالب قیف فروش پاسخ بدم نه اینکه زمانبندی کنم خیر چون بیزینس با بیزینس فرق می‌کند بلکه فرآیندی را یاد خواهید گرفت تا با آنالیز آن در کسب‌وکار خود به امید خدا به نتایج خوبی برسید.

 

در این مقاله چه می خوانیم

  • اولین مرحله قیف فروش جذب بازدید کننده

  • دومین مرحله قیف فروش Lead

  • چرا مرحله دوم قیف فروش مهم هست؟

  • راه های تبدیل visitor به  lead در مرحله دوم قیف فروش

  • مرحله سوم قیف فروش، اعضای فعال شما

  • مرحله چهارم قیف فروش مشتری

  • ابزارهای تبدیل ویزیتور به لید در قیف فروش

  • نمایش محتوایی ارزشی (lead magnet) به کاربران مورد انتظار در زمان درست به کاربر درست

  • نتیجه گیری آموزشی

کاربرد قیف فروش دربازاریابی دیجیتال

اولین مرحله قیف فروش جذب بازدید کننده

شروع کار شما در بازاریابی از Promotion  آغاز میشود(یعنی چهارمین P آمیخته بازاریابی) یعنی الان با توجه به اینکه محصول خوبی دارید شروع به تبلیغات برای ورود به سایت شما آغاز می شود. پس قطعاً الان انتظار دارید مشتری شما را شناخته باشد و از شما خرید کند اما این اتفاق نمی افتد. ولی چرا اینطور نمی شود؟ چون صرفاً هر کسی که وارد صفحه شما شده نمی توان گفت مشتری آنها اصطلاحاً  Visitor هستند و برای بازدید از سایت شما و کاربا منوهاو ورق زدن آنها آمدن همین.

خود ما هم وقتی برای خرید بیرون می رویم همان اول کار خرید نمی‌کنیم چندتا مغازه می‌بینیم و بعد خرید می‌کنیم چون می‌خوایم با فضا آشنا بشیم و ببینم که اصلاً چه کالاهای وجود داره به اجناس دست بزنیم و امتحان کنیم.

پس تا الان من توانستم با توجه به تبلیغاتم یک تعداد افراد را وارد سایتم کنم تا اینجا مرحله اول قیف فروشم را به خوبی انجام دادم. حالا نوبت به گیر انداختن این افراد هست.

دومین مرحله قیف فروش Lead

اگر این افراد با توجه به نوع مطالبم در سایت بمانند و خوششون بیاد و از مرحله بازدید عبور کنندو شما ازشون با تولید یک سر‌نخ یک ایمیل ویا شماره تلفن دریافت کنید اصطلاحاً شما مخاطبان خودتونو Lead کردید یعنی از مرحله بازدید کنندگی به مرحله جذب رساندید.

یک اصطلاحی هست به نام conversion rate یعنی از تقسیم کسانی که الان Lead  شدن به افرادی که بازدید کننده Visitor هستند  در عدد 100 نرخ تبدیل به دست می‌آید. که هرچه این نرخ بیشتر باشه یعنی مطالب سایت شما جذاب‌تر بوده. چجوری این حساب کتاب صورت می‌گیره؟ توسط گوگل آنالتیک که باید به سایت شما متصل باشه.

چرا مرحله دوم قیف فروش مهم هست؟

اگر بخواهید با مخاطب در ارتباط باشید، بهشون اطلاع رسانی کنید، از تخفیف‌های ویژه و یا اطلاعات مهم سایت اونها را مطلع سازید باید این مرحله را به درستی انجام بدید. بهترین راه ایمیل مارکتینگ همین راه هست. اهمیت این موضع به قدری زیاد هست که خیلی از کسب و کار ها به اشتباه شروع به خرید ایمیل از برخی از سایت ها می‌کنند که البته درست نیست و جوابگوی کار آنها نمی‌شود.

راه های تبدیل visitor به  lead در مرحله دوم قیف فروش

 

لطفا برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید